hieremma.reismee.nl

Fietsend naar de hell

Die avond hebben we een snelle trein gepakt naar Nizhny Novgorod. Zo'n 400km ten oosten van Moskou.

Het was even zoeken naar ons hostel, wat naast het station hoorde te zitten. Bellen lukte niet en we waren al een uur rond een donker gebouw aan het lopen in het donkere 23:00 uur. We liepen terug naar het station en kwamen twee potten tegen. Het eerste wat ze zei was; 'don't worry..' en ik was gelijk niet meer worried (Want als een pot uit Rusland dat zegt..). Ondanks dat ze het hostel voor ons belde hebben we nóg een kwartier zitten zoeken. Maar we waren er en het was diep slapen.

De volgende morgen boekten we de nachttrein van 22:00 uur naar Kazan. Zo'n 1500 km ten oosten van Nizhny Novgorod.

Misschien wel handig te vertellen trouwens; Alexa en ik reizen vanaf Moskou naar Ulaanbaatar, Mongolië en vanuit daar Beijing, Hong Kong. Dat is het plan voor nu. We hebben expres niks van te voren geboekt. Daarna kijken we even hoe of wat.

Op Polarsteps kun je op de kaart precies zien waar we (geweest) zijn. Link: https://www.polarsteps.com/EmmaWouda/194644-reis?s=1C8E217D-1335-4DD1-BCDD-8F27B4CBD444

Dus die dag liepen we heel wat kilometers maar zagen we ook dat Moskou eigenlijk best Europees is. En dit was HET moment dat ik even besefte hoe VET dit eigenlijk wel niet is wat die twee dametjes zonder piep of scheet doen hé!

Dus, Nizhny Novgorod, een stadje met 'n Kremlin, moskeeën, kerken, veel gekleurde torentjes, slagroom-toefjes, gekleurde zachte dakkapelletjes, balkonnetjes van marsepein.. we hebben nog net de tovenaar niet kunnen vinden.

Wat gek is om te bedenken, is dat er hier zo veel te zien is van de tweede wereld oorlog. Ze zetten het neer als monument of attractie. Dat is wel heel anders in Nederland, waar we juist meer treuren om degene die we verloren hebben. Hier staat het er echt met trots om te vechten voor je land. Ook het harde werken, dat hier met vrijwel elk standbeeld wordt uitgedrukt..

Ik ga liever fietsen

Clem

Ja Emma, heel vet van die 2 dametjes ! Bijzonder vind ik het om te lezen wat nou juist jullie opvalt tijdens deze reis. Ben benieuwd.
Veel plezier en hartelijke groet.
Clem

Tilly

Nou, het klinkt allemaal erg spannend Emma, wel knap hoor dat jullie dat zomaar effetjes doen.
met veel plezier ga ik je volgen.
Pas goed op jezelf.

Emma Wouda

Leuk om weer van jullie te horen ook!:) komt goed en dank!!!