hieremma.reismee.nl

Sneeuw op Olkhon eiland

De volgende middag pakten we de trein naar Irkutsk. Deze rit was bijzonder fijn. Ik durf ons nu ook wel ervaren Rusland treinreizigers te noemen. Klinkt natuurlijk wel minder cool dan het is.. ;)

We kwamen er een dag later aan en dumpten onze spullen in ons hostel. Toen lekker gewandeld door onze omgeving en een bus geregeld die we morgen pakken naar het Balkai meer (het op twee na grootste zoetwatermeer van de wereld, die andere ligt trouwens ook in Rusland).

Het heeft ongeveer 8 uur geduurd met de bus en pond. Want het Balkai meer (UNESCO) heeft een heel mooi eiland waar je kunt overnachten.

Alexa heeft gezocht op meest goedkope accommodatie. De buschauffeur reed drie keer verkeerd, uiteindelijk gevonden want een mevrouw stond voor haar huisje te wachten. Naast haar houten huisje staat ons houten huisje. Eigenlijk gewoon een kamertje van 12 m2 met twee bedjes, een tafeltje met enkel kookplaatje, waterkoker, elektrisch kacheltje, en een emmer met drinkwater.

Er is ook een soort wasbak met daar onder een emmer die we moeten legen.

De wc is buiten in een hokje met een gat in de vloer en ik voel mij helemaal op reis nu!

Volgens mij zag ik buiten ook een plek om te wassen maar de temperatuur is hier zeg maar sneeuw (morgen om 7:00).

We hebben snel onze warme kleding aangetrokken en zijn meteen naar het dorpje gelopen ongeveer 20 min verderop en natgeregend.

Daar in een klein supermarktje moeten improviseren wat te eten en ontbijten. Er was niet veel maar we baalde het meest van de wijn die ze er niet hebben. Deze hele reis zijn we stront nuchter geweest. Drinken is bijna overal verboden. Maar ja verder geen ramp, we hadden ons met deze kou gewoon verheugd en toen dronken we maar thee.

Een mix van rijst, blik mais, blik erwten en voor de vorm een blik zwarte olijven in een pan en voilà!

Het was warm dus ok.

Morgen ochtend eten we een eitje en crackers met wat overgebleven smeerkaas.

Alexa liet net haar portemonnee in de emmer met drinkwater vallen..

We waren allebei te warm om uit ons bed te stappen en het licht uit te doen.. dus hadden we allebei een poging om iets tegen het lichtknopje te gooien..

Nu hangen er biljetjes te drogen en het licht is ook nog steeds aan.

Tilly

Dus jullie zitten nu nog in Irkutsk, midden in de winter.
Dat zal wel even wennen zijn, als je uit zomers Holland komt.
Je foto's zien er ook leuk uit en ik hoop dat de biljetjes snel opdrogen,
ben benieuwd waar je je hierna terecht komt.
We blijven je volgen.
Liefs TILLY.

rita

Er moest weer een techneut bijkomen (axel) maar nu kan ik reageren op jullie verhalen. Alhoewel je ook bereikbaar bent voor watts app. Jullie hebben toch aardig wat kleding mee moeten nemen voor al die verschillende klimaten. Een hele grote rugzak? De foto's vind ik erg mooi, mooie wolkenluchten. Heel geschikt om straks er een uit te vergroten voor aan de wand. Beetje gewend aan de roebel?
Liefs Rita

Emma Wouda

Ja we hebben onze tassen vol met warme kleding (tot min 15). En geen zomerse kleding eigenlijk, alleen een jurkje. :)
Ja voor ons is het nu écht wel winter. Kun je nagaan hoe de Siberische winters hier zijn als dit slechts nog nazomer is.. ;p