hieremma.reismee.nl

Lang leve de mensheid..

Om bij Guilin te komen moesten we een hele afstand afleggen. We besloten zonder er écht bij na te denken om gewoon 3e klas te reizen, 's nachts zonder bed incl. Overstap op Zhuzhou om 9:00 in de ochtend. Onze trein vertrok om 23:00 als ik het mij goed herinner en toen we de coupé in kwamen lopen hadden we ineens een ieder hun aandacht. Dat herinnerde ik mij nog van vorig jaar in China toen Quinten en ik met een lokaal treintje gingen, dat we het eerste uur goed werden aangestaard. Nou bleef het alleen niet bij 'een uurtje'..
Mannen dronken bier, er werd gerookt, soms kwamen ze gewoon vervelend dichtbij maar dat we de hele tijd schaamteloos werden aangestaard was nog wel het meest irritant. Ik hing mijn jas op aan het haakje en verstopte mijn hoofd er onder met het idee dat ik zo beter kon slapen.
Slapen is wel een groot woord voor deze treinrit. Gewoon 8,- euro meer betalen volgende keer, voor een bedje zou ik zeggen.

Aangekomen in Yangshuo, dat ligt iets onder Guilin vonden we dat we wel een wijntje verdiend hadden. Het nachtleven hier is wel oké. We kregen een lift van een man op een scooter met een scooter-paraplu er bovenop, dat heeft iedereen wel hier. Een drukke toeristische straat met om de minuut iemand die je wat aanbied en vooral ook veel streetfood. Dat vinden we allebei gelukkig leuk en we proberen steeds weer iets nieuws. Dit keer, pittige lotuswortel op een stokje, en een soort deegballetjes met een hele octopus er in. Die ik had was ook best wel groot, zeg 7 centimeter en ik heb hem helemaal opgegeten!
Die ochtend erna waren we ook een vent en stonden we 'redelijk' vroeg op om met de fiets op stap te gaan. Als je het hebt over Guilin zie je een landschap met karstgebergte mooie akkers er onder met komkommers en mandarijnen. En vooral ook die rivier waar je met bamboe vlotjes overheen kan varen. En dat was ook wel een beetje ons plan. We hebben die dag heerlijk gefietst en genoten van het landschap en een beetje verdwaald geraakt tussen de akkers.
We kwamen aan bij het dorpje waar je een vlotje kon huren. Ik vond de prijs een beetje hoog en als ik dan kijk naar het water wat dan vol ligt met vlotjes met oranjevesten met chinezen daar in. En dan is het ook nog maar de vraag of je kan genieten van de stilte.
Nee we hebben geen vlotje gehuurd want eerlijk waar, op de fiets was het prachtig!
Het is wel jammer dat er altijd zo veel Chinezen zijn want op een vlotje varen door dit landschap moet zalig zijn geweest maar dan zonder al die Chinezen.
Ik heb ook vaak gezien dat als er een 'toeristische attractie' is zoals The Hanging Temple bijvoorbeeld, het al snel te klein wordt voor de hoeveelheid toeristen/Chinezen die er op af komen. Vervolgens bouwen ze er van alles omheen zodat de drukte zich een beetje kan verdelen.
En wat hoor ik nou laatst waar ik een beetje van moet huilen..
Er zijn vluchten te boeken naar Antarctica voor toeristen..
Vorige week zijn de eerste Chinezen gearriveerd. Eerder kwamen er een handje vol vanuit Argentinië per boot. In 2016 waren dat ongeveer 100 toeristen en dat is al opgelopen tot bijna 4000 in 2016.. nou jongens lang leve de mensheid!

Oke, waar was ik gebleven.. oja! We hadden gevraagd aan ons hostel dametje of zij de treintickets kon boeken naar Hong Kong. Dan ga ja via Guangzhou maar dat deed ze niet dat moest bij het station 1 uur met de bus vanaf hier. Dus dat was onze enige optie.
We gingen die volgende morgen naar het station. Onderweg heb ik nog een pakketje warme kleding naar Nederland gestuurd. 2 kilo, 15 euro en binnen 2/3 maanden daar.
Op het station zei meneer 'no tickets', waarop wij vroegen dat elke richting dan ok was maar alles was uitverkocht. Hmm, de jongen achter ons had hetzelfde probleem en we kochten onze tickets voor de volgende ochtend. We verbleven in Xingping. Wat trouwens ook de moeite waard is om te bezoeken! We beklommen deze dag nog een toren van een berg met een prachtig uitzicht! We aten weer nieuwe gerechtjes van de straat en gaven al ons geld uit aan ons avondeten. Al ons geld was ongeveer 7/8 euro.
Alleen nog 10 yuan overgehouden voor de bus naar het station.

Prima geslapen en vroeg op om de bus te halen en de trein. Deze trein ging heel snel, bijna 320 km pu.
En snel waren we in Guangzhou waar we de metro moesten pakken naar de grens met geen geld. Oeps!
Toen was er gelukkig een vrouw die ons opmerkte en ons 2 yuan gaf (14 cent). Daar waren we haar heel erg dankbaar voor!
En daar gingen we dan! De grens over naar Hong Kong!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!