hieremma.reismee.nl

Hoogteziekte in Shangri-la 3200

Onze reis naar Shangri-la (ik mag het blijkbaar Tibetaans dorp noemen, maar dit plaatsje ligt in Yunnan) was erg fijn. We deden er 6 uur over i.p.v 4, maar ik genoot ervan om naar buiten te kijken. Achter mij zaten twee oude vrouwtjes leunend op mijn stoel en kauwend op wat zaagsel o.i.d. Ze vonden ons nogal interessant en soms voelde ik dat ze mijn haar stiekem vast hadden..

Al snel waren we in het berggebied en ik zag een lange, bruine, brede rivier.. En toen ik dat zag voelde ik een soort rare opluchting. Want ik wist dat dit de Yangtze was en de rivier heeft veel verhalen.

Ik was het gehijg in mijn nek in ieder geval totaal vergeten..

We reden hoger en hoger en kwamen op 3200 meter hoog aan in Shangri-la. Prachtige bergen, heuvels, vlaktes, yaks en mooie oude vrouwtjes.

Toch zagen we dat ze ook werkten aan een rails voor de hogesnelheidstrein en talloze nieuwe gebouwen, wat de omgeving echt verstoorde..

We legde onze spullen bij ons hotel 'Kevin' waar de gastvrouw iets te hard haar best deed met complimentjes geven en aten wat in de old-town. Vorig jaar is hier een gigantische brand geweest die het grootste deel van de old-town verwoest heeft (1300 jaar oud).

We bezochten een tempel met het grootste gebedsmolen van China en hadden een mooi uitzicht over de stad. Op het plein klonk muziek en tientallen Chinezen stonden in een cirkel te dansen. Dit doen ze veel in China en ze zien het als gymnastiek. Meestal staan er 2 of 3 mensen in het midden die je na kan doen. Dat deden wij in ieder geval niet en we liepen een leeg cafe binnen omdat we mongoolse muziek hoorde. Ze waren nog aan het oefenen maar ik was nu al fan. We dronken een paar biertjes met ze en ik nam alle nummers op met de go-pro. Ze hebben nog geen album of website, alleen een facebook account.

Om 23:30 lag ik al in m'n bedje en om 5:30 werd ik wakker van knallende koppijn. Ik bleef nog 2,5 uur liggen in de hoop dat het minder werd maar moest juist overgeven. Dit is dus hoogteziekte, good to know.

Omdat we maar kort de tijd hadden in Shangri-la, stond ik maar op en wachtte ik op twee andere toeristen waarmee we de taxi kosten konden delen. We wouden allemaal om het meer rijden, een Monastery bezoeken en nog veel meer, dus huurde we een taxi voor een hele dag (Nog geen tientje p.p.).

The huppelepup lake was ontzettend groot en het water stond hoog. Je kon alleen de daken nog zien van de houten schuurtjes.

Het is zo langgerekt en prachtig om te zien. De lucht is ijl en de zon scheen volop!

Daarna bezochten we het Songzanlin klooster, een van de grotere monasteries. 800 lama's in een dorp van heilige gebouwen. Goed om te zien, al is bijna elk hetzelfde.. ( ik ken in ieder geval een hoop goden nu).

We reden terug en nog een beetje verder, op naar een hot spring.

Ik was erg verrast toen ik een grote rotswand zag waar een rivier onder door stroomde, een zwembad daarnaast, (weinig Chinezen), de sauna én het uitzicht. Nooit eerder was ik in een echte hot spring geweest en drie uren lang genoten we van de warmte en de sterren. Daarna waren we zo moe, dat we nog wat aten, een klein biertje dronken en gingen slapen.

Reacties

Reacties

Clem

Prachtig om te lezen Emma en me voor te stellen wat je allemaal ziet en meemaakt.
Het is in snel tempo aan het veranderen op veel plaatsen waar je inmiddels geweest bent heb ik het vermoeden en ik denk dat jij nog mooi het authentieke beleeft.
Hou je goed en geniet er van.
Clem

Fred te Linde

Weer 'n erg mooi verhaal Emma, ik geniet van je avonturen top.

rita

Ben erg benieuwd naar de muziek uit Tibet, hopelijk kun je me daar wat van laten horen. Nooit geweten dat shangri-la van meneer joling een plaats in tibet was. Vandaar dat hoge benauwde stemmetje van geer, hoogteziekte! Zo leer je nog eens wat. Hoe is de temp. op die hoogte? Heb je wel wat warmere kleding nodig, denk ik. Heb je veel foto's gemaakt? Liefs rita

Anneleen

Hoi Emma, liep een beetje achter met lezen van je verhalen maar heb weer genoten!!! Je verteld zo levendig!
Geniet!

tilly

Dag EMMA,
Vervelend dat je toch last krijgt van de hoogte ziekte.
Tja..het hoort er wel een beetje bij.
Het zal daar snachts ook wel behoorlijk afkoelen.
Wij hadden al last bij 2400 meter, bij de Tiger....!!
Maar zodra jullie gaan zakken, gaat het vanzelf weer over.
Wij hadden CD's gekocht met mooie Chinese muziek.
Jullie genieten er goed van en halen er uit wat erin zit.
Hoeveel tijd heb je nu nog over voor Lazha.
Ik ben benieuwd, want zelf zijn we daar nooit terecht gekomen, we kregen geen toegang, omdat we geen permitt konden krijgen.
Prachtig he, al die monasteries en die blauwe mannen
en vrouwen. Neem maar heel veel fotoos, want je zit op een bijzonder plekje.
Hier komt lang niet iedereen, alleen maar bofkonten.
Nou we kijken uit naar je volgende bericht, liefs en een dikke kus van Frans en Tilly.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!