hieremma.reismee.nl

Oneindigheid in de Tibet train

Momenteel zit ik in dé Tibet trein en het is prima te doen.

Ik vind het trouwens vreemd dat ik zo weinig toeristen zie hier in China. Met degene dìe we dan gezien hebben, zijn we ook wat mee gaan doen maar voornamelijk zitten er alleen Chinese toeristen in de hostels.

Die geen Engels kunnen hé!

De trein vertrok 14:50 en na een beetje vechten kwamen we als ezeltjes, zwaar bepakt bij de trein. Dat is ook een cultuurverschil... In Nederland sta je in de rij en als je niet oplet, geeft een ander aan dat je aan de beurt bent. Hier is het 'jammer dan'. Maar misschien komt dat omdat er zo ontzettend veel Chinezen zijn? Tis maar een theorie..

Ik heb prima geslapen, niks gemerkt van de snurkende vrouw onder mij en haar nachtcrème die stonk naar vlees, en er uit zag als een cactus (aldus Quinten). Ik slaap op drie hoog, naast een jongetje waarvan ik denk dat hij heel goed Engels kan maar te verlegen is een gesprek aan te gaan. Hij gaat ook naar Tibet dus ik heb de tijd om het te proberen. Na de eerste nacht was het landschap al zo erg veranderd! Uren lang reden we op vlaktes. Vlaktes met alleen wat gras en veel yaks en 'schaapgeiten'. Af en toe een tentje van een herder. In de verte was geen verandering en dit ging zo maar door. We kwamen langs een gigantisch meer waarvan ik het einde niet kon zien. Het bleek het Q?nghai Lake (Ongeveer 100x150km). China haar grootste meer. Het meer werd in 1960 gebruikt om torpedo's te testen. We lezen ook gelijk dat we op 3600m zitten.

Het werd heuvelachtiger en na een paar uur reden we langs een mooi zandkleurig bergachtig landschap. Aan de andere kant nog steeds oneindigheid aan vlakte.

Ik kan jullie wel vertellen over het landschap, maar dit moet je zelf ervaren denk ik.. Het is echt een beleving deze treinreis, want toen bij schemering zag ik diepe kloven in het zand waar water doorheen stroomde.. Shit nu doe ik het weer..

Maar goed, ik lees het boek: 'ZEN, en de kunst van het motoronderhoud' nu in rap tempo. Is trouwens wel écht een aanrader, een klassieker zeggen ze.. Stanley bedankt voor het lenen!

Maar nu om 22:00 zijn de lampjes uitgegaan en moest ik maar weer aan mijn blog.. Morgenochtend komen we om 10:00 aan en ik vind het best spannend..

Ik verwacht er veel van maar ook weer niet door alles wat er verandert is.. The Lonely Planet van 2015 verteld dingen die nu al zo anders zijn. China bouwt snel..

Ik zal wat meer mijn best moeten doen om het te zien, denk ik.

Reacties

Reacties

Odette Harten

Mooi om weer te mogen lezen. Wat een bijzondere reis!

Miriam van der Linden

Dank je wel Emma voor je leuke reisverslagen. Doe Quinten de groeten van ons. Succes de komende dagen.
Wij denken aan jullie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!