hieremma.reismee.nl

Beste ontvangst ooit Mongolië

Nou daar gingen we dan en de hele weg genoten van het landschap tijdens het knikkebollen.

Vlak na de grens hadden we even een pauze en met een beetje schaamte smeerde ik boterhammetjes met mayonaise, kaas en paprika. Een meisje aan de overkant lachte steeds naar ons en zwaaide en toen kwam ze naar ons toe. Ze liet in haar schriftje zien dat ze een liedje moest oefenen. Nou kom maar op en ze zong twee liedjes voor ons en wij waren blij.

Eenmaal in Ulaanbaatar, ja Mongools maar stads dus file en drukte. We pakten maar weer de eerste beste bus maar moesten een soort ov chip kaart kopen.. 10.000,- tugrik alsjeblieft en wij schrokken ons echt een hoedje.. Later berekend dat t maar een paar euro's waren. We aten in een restaurant HotPot en dronken er thee bij. Het was echt heerlijk! En achteraf berekend dat het 3,40 euro per persoon was. Nou, dan ook maar op zoek naar koffie en een toetje.

Om 22:00 kwamen we bij ons hostel aan. Oja voor de duidelijkheid.. hostels zijn in heel Rusland niet te vinden. Ze zitten in een flat, dan moet je achterom, een van de drie deuren openen (meestal met een code), trappen op en gewoon zoeken.. Deze was ook zo maar ik weet niet waarom maar vandaag hebben we overal geluk mee. Gewoon een deur openen en de eerste die je ziet, meestal meteen, vragen 'hostel?' ( tot nu toe altijd goed gegaan)

Een aardige mevrouw, met haar man en ik denk drie-jarig zoontje zaten in de woonkamer.

Ze liet ons de dormitory zien. Een kleine donkere kamer waar iedereen al lag te slapen.

Ze vroeg naar ons plan en we vertelde haar dat we op zoek waren naar de juiste tour. Het liefst twee weken en dat we daarna ook graag een workaway zouden willen met een 'normadic family'. Ze knikte en dacht even na. Ze vertelde dat haar ouders in een Ger wonen richting de Gobi woestijn. Dat haar moeder erg veel last heeft van haar rug. Misschien konden we haar helpen?

Toevallig ging er morgen om 9:00 een meisje op 6 daagse tour naar de Gobi woestijn. We zouden deze kunnen doen en op de terugweg bij haar ouders afgezet kunnen worden.

Daar kunnen we twee weken helpen. Ze vertelde over het zware werk. De geiten en paarden moeten gemolken worden, daar maken ze yoghurt van en kaas. Maar ook over brandstof, de gedroogde vlaaien van de koeien, en het as wat overblijft en te zwaar is voor haar moeder maar hooo heee woooo!

Waarom ging alles zo goed vandaag?

Voor 250,- euro hebben we nu een fantastische tour. En daarna gaan we het meemaken!

Alexa en ik zijn dol enthousiast.

Ik denk dat het de komende weken stil blijft maar ik blijf alles opschrijven! Er schijnt wel iets van stroom te zijn dus foto's gaan we maken. Héél misschien is er ergens onderweg nog een slecht wifi punt, maar dat is niet zeker.

Ik spreek jullie daarna, over 3 weekjes weer! Veel liefs!