hieremma.reismee.nl

Drie weken overleven in de Gobi woestijn (week 3)

De dag erna was er bezoek en werd er een schaap geslacht. Op zijn mooi gevilde vacht werd hij ontleed en terwijl de kinderen de ingewanden om de beurt aanpakten en naar de ger brachten, stonden wij fascinerend naar dit werk te turen. De kop is meestal het lekkernij. Eet je de ogen, krijg je goed zicht en eet je de hersenen dan zul je slim worden. Maar helaas hebben we dit (nog) niet gegeten.

Wel hebben we Buuz gemaakt, een soort dumpling ! Dit is zo lekker en ik heb het recept goed opgeschreven! Misschien voeg ik hem nog toe op deze blog. Misschien ook niet. Ik ga het in Nederland in ieder geval nog zeker vaak klaarmaken!

Er was een nacht dat Alexa en ik alleen waren. Het was een nacht zonder maan en de sterren waren heel goed te zien toen we opeens in onze buurt een auto zagen staan met zijn koplampen aan. Heel lang stond hij daar. Ja dit verhaal voegt niets toe want uiteindelijk was hij weg maar wij waren best een beetje gespannen wel ja. Zie ook: "Nederlandse meisjes opgegeten door Mongool in Gobi-woestijn" Nou in geval hadden we wijn meegenomen en nu fijn op kunnen drinken.

Die ochtend daarna, mooi het as geleegd, nieuwe kak er in en 1,5 uur zitten zoeken naar de lucifers.. Eindelijk kunnen aansteken en theewater opgezet. Lekkere geitenyoghurt gegeten en toen Igi terug kwam keek ze als een trotse oma.

Dit was het moment om te vragen of we vandaag naar een iets ander gevormde heuvel/berg mochten lopen die we zagen in ons uitzicht. Dat mocht al snapten ze allebei niet wat daar de lol nou van is. We liepen er 1,5 uur over en het was verder dan we dachten. Dan nog de rotsberg op maar hee wat zag ik daar! Een stukje versteend hout! En daar ook! Het lag er vol fossielen! Afdrukken van takjes blaadjes en dus ook echt versteend hout! Ik wou toch echt wel een paar steentjes meenemen en terwijl Alexa al lang op de top geklommen was en riep dat we niet al te lang meer hadden klom ik ook maar naar boven. Ja het uitzicht was fijn en we maakte weer zo'n stomme foto met onze rare been pose.

Op de terugweg verloor Alexa haar mobiel. We hebben nog een uur lopen zoeken maar iets terug vinden in de woestijn klinkt wel erg onwaarschijnlijk.

Vijf uur waren we weg geweest en toen we terug kwamen gingen Norowoo en Alexa met de crossmotor terug om te zoeken.

Ze kwamen helaas terug met lege handen en het was tijd om te eten. Morgen nog een kans.

Maar morgen was alles wit en het sneeuwde en er hingen grote dreigende wolken in de lucht.

Ze gaven het bevel om niet te gaan omdat het te gevaarlijk was. Dus gingen we niet vandaag, maar morgen.

En morgen scheen de zon! Alexa en ik aten wat en gingen op pad. We maakten steenpoppetjes om te markeren waar we geweest waren en schoven hard met ons voeten. Vijf hele uren waren we weer aan het zoeken geweest en ik heb nog even mijn fossielen collectie bijgewerkt. Maar geen mobiel. Norowoo is ook nog met zijn crossmoter zigzaggend wezen zoeken.

Dus er gingen wat dagen voorbij. Norowoo zei dat hij een bonus wou als hij hem zou vinden. Hij is een aantal keren nog terug gegaan om te zoeken, zonder succes. Tot hij, zes dagen later binnenkwam met iets onder zijn jas. We geloofde het niet! Het was echt waar! Een mobiel met -10 in de sneeuw en +10 in de felle zon gelegen heeft en het nog doet!

Dus ik ben best blij want Alexa heeft natuurlijk alle foto's die ze van mij gemaakt heeft. Heu.

Alexa is ook heel blij.

In onze laatste paar nachten hebben we in een andere ger geslapen. Die van Narca en Boltrag(zoon van Igi). Dit was een winter-ger en super schoon! We deden onze schoenen uit bij binnenkomst en deden de afwas soms met wat zeep! Hier hebben we onze haren kunnen wassen en dat was nodig zal ik maar zeggen. Narca vroeg of we haar traditionele kledij aan wilden doen en wij knikten van ja (zie foto).

Drie dagen hielpen wij met geiten melken etc. en onze laatste avond was weer bij 'onze' familie. Dat was leuk. We hebben nog geiten gemolken en warme melk gedronken. Veel spelletjes gespeeld en Norowoo kwam met een grote fles met bier!

Diep geslapen met ingewanden liggend in een teil en een geitenkop naast ons en de volgende zonnige dag, voor de aller laatste keer de geiten gemolken.

Voor de aller laatste keer de boter gegeten en de koekjes, melkthee en warme melk gedronken voor de aller laatste keer.

Toen rond 19:00 uur gaven we Igi een dikke knuffel en bracht Norowoo ons met de auto weg.

We waren een kwartier onderweg toen Norowoo ineens stopte en uit het raam keek. Hij deed zijn raam open en we zagen een andere auto in de verte aankomen. We vroegen hem een paar keer waarom we stopten maar het was ons totaal onduidelijk. 20 minuten stonden we daar te wachten en het werkte ons behoorlijk op de zenuwen. We vergrendelde de deur, hadden allebei ons zakmes al bij de hand en overlegde een aantal verdedigingstechnieken. Maar we wisten heel goed, dat wij in de woestijn eigenlijk helemaal niets konden doen..

De lampen waren ineens verdwenen en toen reden we gewoon weer verder. Einde.

Twee uur hebben we gereden om bij het dichtstbijzijnde dorp te komen. Daar slapen we bij een van zijn zussen. De volgende morgen zullen we een bus pakken naar Ulaanbaatar die er ongeveer 10 uur over doet.

Laurette

Wow meiden wat een uitdaging en zo mooi beschreven! Goed om weer van jullie te "horen".. xx

Tilly

Nou, we zijn blij weer wat van je te horen, we begonnen ons al ongerust te maken.
Gelukkig gaat het allemaal goed met jullie, maar wordt niet te roekeloos, want voor twee jonge meisjes ligt altijd wel gevaar op de loer.
Onze lieve heer, heeft vreemde kostgangers.
Wat een geluk dat Alexa haar mobieltje weer terug heeft gevonden,
wat moet je beginnen op zo'n reis zonder je mobiel, dat is een ramp..
We hebben geprobeerd je extra fotoruimte kado te doen, maar vragen ons af of dat goed gelukt is.
Ook gaan we het verhaal uitpluizen over de mongool, in de Gobi woestijn, dat is me toch wat. !!
Inmiddels zijn wij ook weer terug van onze vakantie en kijken zo langzamerhand uit naar de feestdagen. Jullie hebben nog een lange weg te gaan, want voorlopig ben je niet thuis.
Zorg goed voor jezelf en heel veel liefs van ons beiden. We horen wel weer van je. kus..kus..!

rita

Geweldig wat jullie allemaal meemaken. Het is nou niet echt een luxe vakantieresort waar jullie bivakeren, maar wel apart tussen de koeienstront slapen. Heb wel een vraagje, hoe melk je paarden? Heb nog nooit een paard met uiers gezien. Maar jullie hebben wel geiten gemelkt, ook al een kunst. Staat ook goed op je c.v. En wat is de bonus die jullie Norowoo gegeven hebben? Denk je dat je met fossielen en versteend hout langs de douane komt? En wat we vanavond eten?.......... restjes uit de koelkast, wortel en ui, paprika en knoflook. Een vegetarisch soepje. Zal d'r ook nog een aardappel in mikken. Jullie zitten nu wel in Ulaanbataar, benieuwd naar jullie verdere reis. Liefs Rita