hieremma.reismee.nl

Dikke middelvinger naar de verboden stad

Ja en toen kwamen we aan in Beijing. Meteen in de metro gedoken op naar ons hostel. Een klein hostel met een super lief vrouwtje.
In Beijing zijn we zelf een beetje ons gang gegaan. Natuurlijk hebben we die overheerlijke Peking eend gegeten. Die was écht heel lekker! We hadden gezocht op een goed restaurant en aten hem traditioneel, d.w.z. In een pannenkoekje gerold met wat groenten en saus.
De Chinese muur hebben we ook zeker beklommen, en hoe!
Ons plan was om een stuk te beklimmen dat niet gerestaureerd was en een Duits meisje uit ons hostel ging met ons mee. In de bus ontmoetten we een stelletje uit Porto Rico dat met ons mee ging. We werden afgezet in een afgelegen dorpje en de chauffeur wees de berg op en zei iets als 'die kant op!'
Dus we volgden een weggetje de berg op en kwamen een bord tegen waarop stond dat de Chinese muur beklimmen vanaf hier niet de bedoeling was.
Nog verder hield de weg op maar in de verte op een veel verdere heuvel zagen we toch echt dé muur!
Hoe we er kwamen was een raadsel en we hebben niet zonder schrammen deze stijle hellingen beklommen. Onze redding waren soms wat takken waar we ons aan vast konden klampen. Twee uur later kwamen we daar aan en via een ladder klommen we er op. Voor 5 yuan weliswaar want er stond een mannetje bij deze toren die niemand verder liet zonder te betalen. Maar jongens dit was wel heel erg mooi! De muur was voor de helft begroeid en bijna onbegaanbaar en het uitzicht was ook wel best.

We hebben in Beijing nog geprobeerd om de verboden stad te bezoeken. Vanaf de metro stonden we al in een menigte die vooruit schuifelde. Bij de eerste ingang (jongens let op 'eerste') werd onze tas gecontroleerd etc. je kent het wel. En verder gingen we, op naar de poort en 'tweede' ingang. Daar volgde we de stoet rechtdoor. Uiteindelijk zagen we rijen staan en iets met tickets dus achterin de rij gingen we staan.
Veel te laat kwamen we er achter dat dit de controle was voor de tickets en dat we terug moesten om daar weer in een rij te gaan staan. Ik denk dat we er 10 minuten in stonden, zagen dat het nog zeker 30 minuten ging duren, voordat we besloten om iets te gaan doen waar we wél zin in hadden.
Dus dat deden we met in de lucht een dikke middelvinger naar die verboden stad met al die mensen.
Toen gingen we naar district 798 dat het Berlijn van China word genoemd en ik snap het wel een beetje maar het lijkt er op lange na nog niet op. Geef mij eerst maar eens een goede bak koffie.
We hebben ons er zeker goed vermaakt hoor! Beetje hip gedoe wel maar heel leuk om te zien hier in China.

Die dagen Beijing gingen snel voorbij en na 5 dagen pakten we een heel snelle trein naar Shanghai.
Daar kwamen we aan met een zeer fijn temperatuurverschil, palmen, ijswafel, mango's en nóg belangrijker; zon!
In Shanghai hebben we ook wat Highlights gezien als de skyline, de nightmarket, etc etc

Tilly

je hebt even op je laten wachten, maar dan heb je ook weer nieuws te vertellen.
Het was weer een leuk verhaal en goed geschreven.
Hoop dat jullie gaan genieten van Thailand, de zon de zee, het heerlijke eten en het prachtige koraal en niet te vergeten de schilpadden
want dit is wel heel andere koek.
In ieder geval zullen er meer mensen zijn die engels spreken, dat is opzich al fijn..
Succes en veel plezier.
Groeten van je trouwe lezeres...............TILLY.

p.s. ben je nu nog met die luchtballon mee gegaan ???

rita

De volgende bestemming is thailand, begrijp ik. Dus nog geen australie. Je krijgt wel heel veel verschillende munten, zijn ze mooier dan onze euro's? En nog geen heimwee naar de hollandse pot?
Wij zijn net terug uit portugal en vandaag meteen aan de boerenkool met worst, daar was het ook wel weer voor(koud en regen) Ik heb ook pekingeend gegeten, maar bij een chinees in portugal, ook heerlijk. Het klimaat in shanghai is dus aangenamer dan in beijing,even genieten dus. Goede reis naar thailand en ik lees jullie ervaringen wel in de volgende blog. liefs rita